Saturday, July 17, 2010

bler mengenang nasib diri ini yg masih tidak ketentuan....aku rase aku begitu jauh.......jauh drp kawan2.....jauh drp tuhan......jauh drp kesenangan......mungkin benar falsafah org2 kaya sombon g dahulukala.....kalo da dtg dr keluarga susah....sukar nak menjadi senang......

kini aku merempat.....aku tinggal di bilik A604....dihalau bulat2.....spt aku ini tidak punya maruah....tinggal di bilik sewa kawanku rasa spt diri ini beban yg hadir tanpa diundang......mahu tgl di bilik kawan2 di kolej segan pula rasa hati ini.....mungkin hidupku kini spt hidup segan mati x mahu.....

sedangkan jika difikirkan balik.....aku ini pelajar perubatan tahun ke3....ada kawanku yg terkandas di tgh jalan berliku.....mungkin terbabas kerana tidak punya petunjuk di liku2 yg dilalui....aku bernasib baik punya kawan utk menunjuk jalan yg lurus....namun itu dlu.....

jika difikirkan lg....aku ini pemegang biasiswa....tp yuran yg terpaksa dilunaskan spt pesakit2 di hospital klang...bertimbun2 dan bersepah2 mcm sampah......ada kawanku yg tidak punya biasiswa....hanya meminjam dr ptpetipu.....setiap kali menerima duit pinjaman rase ditipu....duit cukup2 pula utk membayar 'sampah2' itu...

aku rindukan saat kesenangan dahulu....ketika masih mentah di kursus ini....duit juga bertimbun bak harta karun yg ditelan bumi....sekarang ini komitmennya lain....aku semakin menjejak dewasa,maka fikiranku semakin matang....aku bukan hanya hidup utk diriku tp aku hidup utk keluargaku....aku tidak boleh hidup menyusahkan mereka tp aku perlu hidup utk menyenangkan mereka....kerana mereka pernah bersusah utk aku satu ketika dahulu...

namun aku sedar....hidup aku ini masih lg baik...aku masih dikurniakan nafas setiap pg ketika bangkit dr tidur....aku masih punya wang utk membeli bukan sesuap nasi tp bersuap2 nasi....tp aku juga sedar...aku ini hamba x sedar diuntung....'Tuanku' memberi pelbagai nikmat tp aku dustakan tanpa aku sedari....mungkin aku manusia yg tipikal....apabila senang aku lupakan..apabila susah aku mencari2......

kini aku sedar....hidupku x sesusah mana...tuhan punya perancangan buat diriku....lbey baik aku kurangkan berfikir dan lbey byk bertindak.....semoga aku tidak melupakan tuhan.....dan aku tidak melupakan keluarga yg aku sgt cinta.....biarlah aku menangis utk kedua-dua cintaku ini....dr aku menangis utk cinta manusia yg tidak pasti ke mane penghujungnya.....

aku perlukan lagu inspirasi.....iA....akan kutemukan kembali sinar di hujung jalan ini....

No comments:

Post a Comment