Thursday, May 19, 2011

terima kasih mak n abah...

assalamualaikum....

entry ney khas utk mengenang jasa mak n abah.....sempena persaraan abah bulan 6 ney....setelah lebey 32 tahun bertungkus lumus bekerja siang dan malam akhirnya abah ambil keputusan utk pencen awal sket....

keluarga aku mmg ramai.....maksud aku keluarga aku sajer....adik beradik 10 org n meninggal 2 org....so tgl 8 org....ramai tuh....kalo men futsal da terlebey2 da....silap2 campur mak n abah bole wat 2 team futsal....

kalo mengikot status pekerjaan mak n abah...kitorg mmg mampu hidup senang....x perlu pikir sgt pasal duit dan sbg nyer....benar2.....tapi hakikat nyer kite sekeluarga bukan hanya sekadar kite....kite sekeluarga hadir dgn keluarga2 di sekeliling kite....jadik pendapatan mak n abah bukan sekadar utk kami berlapan....tapi perlu tmbahan mungkin 6 lagi mulut utk disuap....

cerita abah....sejak kecil die hidup susah.....cerita mak x byk beza nyer....lebey kurang same....tapi mak berjaya juga masuk ke maktab perguruan islam....dan jadik cikgu....dlu cerita abah....hari2 biasa makan sekadar nasi berlaukkan garam....itupun kalo ade duit utk beli beras....hari raya x ade baju baru atau kuih raya di atas meja...sekadar biskut kering sepeket dan susu setin yg hanya dibeli setahun sekali....cerita mak.....x jauh beza nyer.....

kini apabila usia mengjangkau setgh abad....setelah bekerja hampir 3dekad.....biarlah abah dan mak berehat....menikmati usia senja mereka....bercucuk tanam dan beribadat sepuas2 nya...buat bekalan di hari akhirat....bukan sedikit dosa yg ditanggung abah dan mak....menanggung dosa 8 org anak2 nya sebelum akil baligh.....insyaAllah....ade 2org anakmu yg meninggalkan kite sewaktu usia muda akan menunggu mak dan abah di pintu syurga....
kate abah....adik yg ber3 masih bersekolah itu....tanggungjawab kami semua pula utk menyara mereka....abah dan mak sudah x mampu lagi....sudah x mampu membanting tulang yg semakin hari semakin rapuh....sebab itu pesan abah....belajar rajen2....bantu adik2....bantu keluarga....

itu cerita abah dan mak....ini pula cerita aku.....kadang2 aku mengeluh....mengapa kau tidak seperti orang lain....hidup x perlu susah sgt memikirkan ttg keluarga....boleh sajer gembira tanpa rase bersalah....duit mungkin x jadik masalah....sedangkan aku masih mencatu perbelanjaan sana sini....orang bersuka ria sy di bilik masih lagi membaca....kenapa aku begini??sedangkan mak dan abah bukannya tidak mampu....aku cemburu melihat rakan2 lain....
tapi akhir nyer aku dapat jawapan nyer....syazwan...ko bukan seperti orang lain...cube ceritakan satu kisah hidup mereka yg same dgn kisah hidup ko....lgsg x ada....kerana itu lebey baik kau bersama dgn hidup kau dan mereka dgn hidup mereka...jgn byk cemburu dan mengeluh sebalik nyer lebey byk lar bersyukur dan berterima kasih....kerana kite tidak akan tahu ape yg kite sudah miliki hari ini sehingga kite kehilangannya pada hari esok....
aku tahu aku bukan anak yang baik....tapi aku pasti akan belajar untuk jadik anak yg lebey baik....jikalau mak n abah boleh bersabar selama berpuluh2 tahun bekerja siang dan malam...mengikat perot demi kami berlapan....apakah aku tidak boleh bersabar selame 3 tahun atau mungkin 5 tahun utk mereka pula....sejauh mane aku cube membalas jasa mereka tetap jasa itu tetap xkan terbalas.....tapi doa2 untuk mak n abah tetap akan menghiasi pengakhiran solatku.....air mata ini sudah bergenang.......cukuplah sekadar di sini....aku mahu simpan air mata ini utk perkara yg lain...kata abah....anak laki2 perlu jadik kuat....dan aku sejak kecil di ajar utk menjadi kuat.....tabah....air mata bukan permainanku bukan juga temanku....ingat itu syazwan....

love my family.....

assalamualaikum....

No comments:

Post a Comment