Thursday, May 5, 2011

sedar x sedar da 5 bulan.....

assalamualaikum....

apakah yg 5 bulan ney??mengandung ke?x mungkin...aku bukan perempuan dan stakat ney x penah lg berbuat sesuatu yg memungkinkan perkara itu....hahaa.....


arini mengikot kalendar Islam ade lar 2 Jamadil Akhir 1432h....okay sebenar nyer ia patot menjadi 5 bulan dan 1 hari...sebab aku nak tulis bende ney semalam...tp malas...huhu....sudah 5 bulan sy clean dari asap rokok@sigop@shisha.....yupp...sy sorg perokok tegar dlu...Alhamdulillah berjaya berenti selame 5bulan....arap2 berterusan....

kalo bob lokman buat buku travellog nyer
aku,isabella dan tok kenali....aku pun nak wat kisah aku berenti merokok.....boleh ke x boleh ney??misti lar bbbbBBBoooolehhhhh....hehe

aku stat smoking mase awal2 jadik form5...zaman remaja...sumer bende nak cube kan...so aku mule sket2 jer...3btg semgu...naik sket jadik 3 btg sehari(naik sket ke??)....lame2 aku jadik tegar....lebey krg 6 btg sehari at least....

biler da masuk medic mmg rase nak berenti makin kuat...biler da masuk 3rd yr n jumpe ramai pt yg sakit sebab bende ney lagi lar rase nak berenti....
tapi biler nak berenti byk dugaan kot....makin kuat pun bole jadik...cth nyer aku nak berenti ari sok...malam tuh rokok abes lak...so beli lar sekotak sbb sebtg2 ney susah nak cari......malam tuh jgk abeskan sekotak...tapi sok pg bgn2 rokok jgk yg dicari....so x jadik berenti..dalam hati kate esok masih ade lagi....esok jer lar berenti...

maka berterusan lar keadaan tuh....nak berenti sok...abeskan cepat2 rokok malam tuh jgk.....tapi sok g beli pulak sebab x tahan....smpi pada 1 hari tuh aku mcm rase aku da makin teruk kot.....dlu x smpi 10btg sehari tp lately berlebih2 smpi dekat sekotak lebey sehari......duit satu hal.....kesihatan satu hal lg......

nak dijadikan cerita mase tuh nak dekat maal hijrah...maka kat kampus klang ney wat byk ceramah pasal maal hijrah...berhijrah dari yg krg baik kepada yg lebey baik....maka aku bertekad utk berhijrah dari sorg perokok kepada sorg perogol eh bukan...obviously non smoker....n aku bertekad tinggalkan semua nyer....rokok,cigar@curut,shisha n seangkatan dgnnya yg mengeluarkan asap....


Alhamdulillah....aku x kene withdrawal symptom yg terok2 smpi mcm x boleh belajar,insomnia ke dan same waktu dgnnyer....ade lar swinging mood tuh sket2....tapi mase tuh utk menjayakan tekad azam tahun baru aku...aku mengelakkan berjumpa dgn perokok2 lain atau bau asap rokok lebey krg semgu.....so aku cam x kuar lepak ngan member2 takot bau asap rokok....x g men snuker....n biler aku berenti tuh aku x btau sape2....aku diam2 jer....bagi aku biler da at least semgu baru btau....
1st skali kuar ngan budak2 ney kat shah alam...dorg offer utk bershisha sekali....mase tuh lar aku umumkan persaraan aku dari bidang meng'asap' paru-paru ney......dorg terkejot gak r...... antara tips yg bergune ialah:

1. sile gunekan sumer tips yg diberikan oleh kementerian kesihatan dan
lain2 pihak....aku mmg cari ganti utk rokok...aku beli gula2...mmg smpi sakit2 gigi aku lahap gula2.....mase tuh aku bygkan cane kalo gula2 tuh adelah rokok n ape jadik kat paru2 aku.....

2. bagi yg muslim mcm aku...tetapkan niat berhenti bukan sebab duit x cukup atau awek suro berhenti tapi kerana Allah...banyakkan berdoa kepadaNya....lagipun,aku rase ramai da tau merokok tuh haram.....kat masjid selalu terpampang besor2 papan tanda tuh tapi kat situ jugak lar port org merokok mase khutbah jumaat@raya...damn!!
kan da kate.....HARAM!!

3. ingat lar korg nak idop lame gune sumer nikmat Allah tuh...paru-paru,jantung,otak...sumer organ2 ney terefek dari asap rokok beracun tuh.....kalo korg ade sum1 yg korg sayang n korg nak idop lame ngan die sile lar berhenti....die tuh bole jadik famili atau bakal isteri...sy melarang keras berkapel2.....n ingat lar jugak takot naty anak yg bakal lahir ade masalah kan...ohh tidak!!!
efek smoking....harap2 xde satu pun yg terjadi kat aku...

4. akhir sekali..perokok ney salu x bley tahan kalo pas makan....so care nyer aku salu cube ingat ape yg aku salu wat time2 camtuh pas makan before jadik perokok tegar....aku salu bace paper....men facebook....n x bley tahan gak.....mamam gula2 lagi....smpi rongok gigi...xpe...rongok gigi bole diganti rongok paru-paru buruk padah nyer....hehe

aku tau...5 bulan bukannyer satu jaminan yg aku xkan kembali merokok....aku pernah dgr orang da berhenti merokok 5tahun tapi bole stat merokok balik....jadik insyaAllah aku terus berdoa kepada Allah agar aku tetap istiqamah di atas hijrahku ini....aminn....

aku skang pun da x melahap gula2 da....kire nyer x lame lar korg akan berada di bawah fasa penggantian rokok kepada gula2....x sempat rosak gigi pun....hehe...kalo takot gigi rosak jgk beli lar gula2 yg pakai xylitol....huhu....

aku try ney dlu...tapi mahal lar...baik utk gigi lar kate nyer...

salam......

No comments:

Post a Comment