Tuesday, May 3, 2011

mengapa takot menjadi imam??..

assalamualaikum......

arini ney nak berbicara soal kemaslahatan ummah...perrghhhh gempak tuh ayat 1st....mmg totally awesome lar...haha...pasal nak jadik imam.....ape cter pasal imam ney??xkan nak cter pasal imam muda kat astro oasis tuh pulak??.....

cter nyer macam ney.....kadang2 aku rajin aku g lar azan kat surau laki klang ney......yela kadang2 tuh sampai 15-2omin lambat sebab xde org azan....x kesa lar pasal azan tuh.....tapi biler da azan masalah nyer nak tgu jemaah2 klang ney smpi....masyaAllah.....kene tambah lagi 20min baru orang pertama sampai.....tapi yg peliknyer biler da iqamah berderu2 macam air terjun sekayu jemaah smpi.....maka sampai ke belakang lar saf kadang2 smpi x cukup saf tuh...... ustaz kate solat berjemaah sekeluarga baik utk menguatkan ikatan kekeluargaan tuh

jadik postulation aku sumer org xnak dtg awal sebab takot jadik imam.....itu aku nyer tekaan jer...x kesa lar betol atau salah....kenapa takot nak jadi imam??sedangkan bagi yang lelaki satu hari naty kene jadik imam juga sekurang2 nyer utk keluarga sendiri.....tp sebenar nyer aku pun pernah mengalami pengalaman nyer sendiri.....so jom kite tgk step2 utk belajar jadik imam.... mase dulu aku takot kalo kene jadik imam....sebab nyer 1)takot tersasul bacaan...2)rase cam x layak sebab byk dosa....3)sebab x reti nak berwirid n berdoa lepas solat......hurmm.....itu aku nyer sebab...orang len aku xtau..... so care aku utk overcome bende ney ialah....


1st-aku belajar doa2 pas solat...yg simple2 jer....pastuh dgr cane imam2 lain berwirid....yg simple gak...utk beginner lar kire nyer.....

2nd-aku praktis berwirid n bace doa lepas solat tuh sendiri2....kalo x dpt solat wajib lepas solat sunat pun boleh....


3rd-biler da rase konfiden sket....aku pun try jadik imam solat zohor atau asar....utk dpt konfiden jadik imam,berwirid n bace doa lepas solat....dalam mase yg same praktis jgk utk bagi konfiden bace surah2 lazim.....


4th-biler da rase konfiden dgn bacaan al-fatihah n surah lazim sila lar jadik imam utk solat maghrib atau isya'.....kalo rase x konfiden gak try lar solat subuh....time tuh x ramai org atau xde org langsong(aku pun x bgn solat subuh berjemaah...terok btol syazwan).....


aku rase inilah step2 yg bole diambil....kalo ade adik2 kat rumah tuh bawak2 lar ajak dorg solat n korg pun imamkan lar dorg ney.....insyaAllah kalo kite berusaha berubah ke arah yg lebih baik....Allah akan tolong n besar pahala tuh....

pesanan ini untuk saya sendiri dan rakan2 muslimin esp di kampus klang....so pasni harap2 kalo da lepas azan tuh janganlah 20min lagi nak kene tgu utk imam sampai yerr....kesian kat muazzin tuh....die pun ade keje@urusan yg sudah dirancang n perlu disetelkan.....yerr dokk??

p/s: mintak maaf kalo ade salah n silap....sile2 lar betolkan diri ini...ilmu setitik tapi ade hati nak bg nasihat kat org kan....mintak mahap yerr.....:)

salam.....

No comments:

Post a Comment