Saturday, March 12, 2011

community research program...



salam....

apekah itu community research program atau kependekannya CRP???wah...aku pun sebenar nyer x ngat crp ney ape definisi nyer....kene usha buku manual crp ney...haha...okayh...basically crp ney program utk mendedahkan medical student kepada ekologi di pedalaman.....contoh nyer cam kampung nelayan(tempat aku kene tuh..kuala gula)masyarakat orang asli(ney budak2 grik@greek bersaudara) dan macam2 lg tmpt len....n kebykan medical school ade bende ney yg kalo bahasa internasional kite panggil rural posting.....

maka aku kene kat parit buntar....perjalanan hampir 4 ke 5 jam dari Klang ney....tempat nyer dikatekan agak pedalaman...secara rasmi terkenal dgn bird sanctuary...ade beberapa bulan kite dpt tgk beberapa spesies burung yg hidup nyer macam kaum badwi arab.....berpindah randah...hehe....tapi secare tidak rasmi tempat ney terkenal dgn tempat orang datang dgn kemiskinan tapi balik dgn kekayaan secara tiba2...huhu...secare mudah nyer...tempat orang menurun nombor....nombor ekor....."tembak biar kene ekor nya...jangan kene kepale nyer"...haha
soalan yg beratus2 nak ditanye....uncle n auntie plz bear with me yerr....


tugas kitorg di sane adelah buat survey...ade beratus2 soklan yg perlu ditanya kat sumer orang dari kecik smpi tua bangka.....dari anak dara smpi menopause.....dan kene check tekanan darah n amik berat..tinggi....dan semua ney perlu dihabeskan dalam mase semgu kat sebyk 250 buah rumah.....damn!!!kitorang hanya ade 38orang jer.....dan ade 4 kampung yg perlu dijelajah.....hurmm..

masalah paling besar dalam bende ney ialah kewangan....perbelanjaan minyak dan tol hanya disupport 70% oleh fakulti....pulak tuh makan sendiri2 kat sane.....even utk potostat ketas survey tuh pun pakai duit kitorg....nmpk cam byk giler gune duit kan...hahahaha.....tapi aku sebenar nyer bersyukur sebab fakulti still bg rm5 sehari which aku mmg x expect.....so bler die cakap dalam elaun makan rm5 sehari....aku rase ok lar dari xde langsung....boleh jgk wat shopping before g parit buntar....aku dgr kalo U lain lagi lar....xde pape die bagi...da lar kene ulang alik....beberape kali sebulan lak tuh....so nasihat aku kepada aku sendiri n kawan2 aku jgk....bersyukur lar....x payah lar marah2 sgt....relax jer....jgn terlalu cepat melatah...orang yg matang berfikir dlu sebelum wat statement..(yg ney aku pun x mampu...means masih kurang matang...haha)....

aku tau kat sane mmg akan tense dgn kerja2 yg sgt banyak siang n malam.....but at least we should try to have a nice weekend at perak or penang...haha.....at least kite x perlu pikir pasal medicine,surgery or differential diagnosis....aku sbg group leader pun xpasti ape plan nyer...thx to kawan aku cik ifa farhana atas nasihat yg berguna...follow the flow which the flow aku yg plan...haha....aku harap keputusan yg dibuat oleh aku mendapat petunjuk dari Allah...

have a nice n safe trip tomorrow...mak pesan jage diri baik2 kat tempat orang....jangan cube mintak nombor ekor....oppsss yg ney mak x pesan..means bley wat ke??haha.....insyaAllah....kite bersama2 mengenjoykan diri for next 2 weeks...

aku pun x tau berape byk halangan yg ade di sebalik jalan yg bengkak-bengkok mase CRP nanti....



atau jalan tuh lurus dan dimudahkan segala urusan oleh Allah,
hendak2 nyer macam tuh lar.....mari doa ramai2....

salam......

No comments:

Post a Comment