Friday, October 4, 2013

saya doktor tentera!!

salam

hebat ke doktor tentera??doktor tentera sgt awesme tp mengikot definisi masing2...tp bagi aku doktor tentera sgt awesome...sebabnya??

sebab pertama bila saya doktor tentera jadi saya tentera dlu n kemudian baru doktor...maksudnya sy still seorang askar dgn kehidupan regimental...dgn asas2 kehidupan sorg askar...tp masih praktis sbg sorg doktor....
                                                 ujian kecergasan am...push up...push up!!

hebatnya doktor tentera sbb kami berpeluang untuk pergi latihan menembak...latihan hutan dgn meggunakan taktik perang...kami belajar cara2 utk mengeluarkan  tentera2 yg cedera dari medan perang...adakah doktor dari hospital biasa mampu buat bende2 sebegitu??mane mungkin weyhhh....so doktor tentera sgt awesome lar...
bawak pesakit dalam terowong...

bawak pesakit melalui halangan tinggi2

bawak pesakit melalui bawah kawat duri... 

selame hampir 5mgu dalam kursus pegawai ikhtisas terlalu byk pengalaman dikutip utk dijadikan pedoman sbg seorg tentera selama 10 tahun lg sbg sorg doktor tentera....maybe mase depan aku dalam pathway sorg doktor  secerah doktor2 KKM tp aku redha n insyaAllah njoice life sbg doktor tentera...

latihan menembak...mulut ternganga nak tadah kartus kosong...haha

pemasangan hospital hadapan...
jom bawak injured sojar(soldier) kuar dari medan perang...

taktikal serangan...lompat katak ayuhhh!!

rawatan di medan perang..

rawatan dalam hospital hadapan...
itu sajer....sekian terima kasih...hehe

salam

23 comments:

  1. Salam.
    Saya ada mnat utk mencebur kerjaya yg sama
    Askar and same time as doctor
    Tapi saya x tahu haluan yg patut saya ikut.Bleh mntak tunjuk ajar?
    Saya plan utk masuk asasi perubatan di UPNM tahun depan lpas dpt keputusn SPM
    Boleh ke mcm tu? Ke saya salah jalan?
    Kalau sye x lpas interview mcm mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam...zaman dulu mmg de biasiswa tentera utk pelajar perubatan di ipta atau oversea uni.,tp skrg ni option untuk jadi doktor tentera hanyalah upnm sahaja..so apply lah asasi perubatan upnm..kalo x lpas interview mmg xde jalan da,.so misti kene lepas interview lar..seronok masuk upnm..org lain masuk uni kene bayar tp masuk upnm kite yg dibayar gaji..

      Delete
  2. Salam alaik. Betul ke apa yg saya faham? Kalau pelajar awam itu akan sertai palapes?

    Then,apa difference between pegawai awam and pegawai tentera?
    Kalau saya asasi dari uni lain nak masuk upnm akan through upu kan? Dan saya apply utk perubatan.

    Application sy tu utk jadi pegawai tentera ke atau pegawai awam?
    Sebab setahu sy pegawai tentera lebih berat aktiviti harian ny berbanding pegawai awam.

    Terima kasih atas jawapanny :)

    ReplyDelete
  3. Temuduga pegawai atm pada bulan 9 dan 1 ?

    ReplyDelete
  4. welcome to bidang doktor tentera.. :)

    ReplyDelete
  5. apply upnm masih lg thru upu..kalo apply utk perubatan mmg hanya pegwai tentera..of coz kalo pegwai tentera tugas lebey berat...

    temuduga pada bulan 9 dan 1 x apply utk doktor tentera...

    ReplyDelete
  6. saya pelajar ipta dalam bidang sains gunaan nak sertai doktor tentera,bleh berikan panduan mcm mana?? saya sdang menjalani latihan rotu kalau ia membantu

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum wbt..
    sye lpsan spm 2014.. sye brmnat dlam prbatan n brhsrat utk mnjdi seorg dktor tntra.. mcam mne pathway sye nk apply upnm?? then, ad k pluang utk sye apply krna sye seorg yg rbun..
    hrap dpat mmbri mklm blas..
    trima ksih.. :-)

    ReplyDelete
  8. PERMANENT DOCTOR NEEDED - URGENT !!!

    We are Owner and Operator a General Practice (GP) Clinic in Bandar Sungai Long, Bangi and Putrajaya (Presint Diplomatik - Klinik Pakar KASIH).

    We are looking for a dedicated Medical Officer Requirements at Bandar Sungai Long Clinic:-
    Lady doctor
    MBBS or equivalent from a recognized institution approved by Ministry of Health Malaysia
    Possess valid Annual Practicing Certificate
    Registered with Malaysia Medical Council
    Minimum 2 years working experience in Obstetric & Gynecology
    Attended an Obstetric Life Saving Skill
    Attended A Neonatal Resuscitation Program
    Working hours negotiable with minimum on-call
    Very attractive salary RM7,000 (starting)
    Kindly please send to recommend CV to: aznial@gmail.com

    Clinic information:-

    PUSAT RAWATAN SUNGAI LONG
    NO. 12 JALAN SL 1/13
    BANDAR SUNGAI LONG
    43000 KAJANG
    SELANGOR
    TEL / FAX: 03-90114833

    ReplyDelete
  9. See u in about 1 yr and several months sir..in shaa Allah will joining KKD sir..

    ReplyDelete
  10. saya rabun!!! berpeluang ke nak sambung asasi perubatan di upnm?

    ReplyDelete
  11. power spek 400 boleh tak nak ambil asasi perubatan upnm

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum, minta penjelasan apakah kelayakkan dari segi results spm dan pysical utk join bidang doktor ketenteraan...adakah seseorang calon perlu melepasi temuduga pegawai kadet utk mendapat pengalaman yang sama seperti pemilik blog..mohon bantuan cik puan kerana saya mempunyai minat trhadap bidang ini dan masih merangka hala tuju selepas spm..terima kasih atas masa dan bantuan cik puan

    ReplyDelete
  13. untuk pengetahuan saya akan mengambil spm pdn tahun ini..iaitu pd tahun 2016

    ReplyDelete
  14. salam.. nk tanya.. syarat kemasukan asasi perubatan dia B+ ke B? Sebab saya nak mohon asasi perubatan tetapi add math saya B.. Layak ke tidak? terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Was curious about this too!! Takut tak layak pula kalau apply, hilang dah 1 chance out of 8. Apply je lah kot, mana tahu ada rezeki.

      Delete
  15. Salam, I'm just wondering if I apply for medicine at UPNM, do I have to follow all the training and etc as a medical student?

    ReplyDelete
  16. salam sejahtera...mohon saya bertanya...asasi perubatan di upnm berapa lama ye??? 1 tahun ke 2 tahun???

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum . Saya nak tanya , maksudnye kalau masuk sana still join latihan semua tu tapi dia ada latihan khas ke mcm mnaa?

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum...saya sedang mencari kawan lama saya bernama muhammad Aiman Iskandar....tak salah saya dia tentera Udara ambik medic si upnm...tak salah saya dia dah graduat pada tahun 2017 atau 2018 mcm tu...saya nak tanya selepas konvo kemungkinan dia akan dihantar kemana?

    ReplyDelete
  19. Aslm, saya pun mempunyai masalah yg sama, iaitu saya mengambil asasi dari uni lain dan ingin menjadi doktor tentera, saya tgk tarikh post puan dah lama dah, jadi saya ingin bertanya jalan puan utk jadi doktor tentera mcm mana?

    ReplyDelete
  20. for those who is “doctor tentera” plss give me ur ig for me asking more about this

    ReplyDelete