Tuesday, March 12, 2013

Debaran Final Exam

salam....

jangan dikabarkan berape lame tidak menulis kat blog ney...bukan stkat tulis...bukak pun da jarang...haha....tp x kesa lar...komitmen dalam kehidupan perlu diletakkan di tempat yg betol....dan komitmen kepada blog ini bukanlah sebesar komitmen lain yg sedang aku utamakan ney...



so...final exam MBBS(UM) 2008/2013 telah dijadualkan bermula pada 25/3....da dekat sgt2 da....x smpi lg 2mgu pun...debaran tuh bukan lg kate terasa...da exaggerated smpi tidor x cukup,badan sgt penat,otak penat nak berfikir,proses,simpan n ready to vomit n diarrhea atas exam paper n muke examiner...LOL....nway kepenatan n keletihan mental mmg sgt menakotkan terutama mase ari2 yg semakin dekat dgn exam....well...aku percaya dari dlu...kalo budak2 medic final yr ney da survive through matrix or STPM n then 4 tahun medical school....semua org misti ade cara utk memotivasikan diri sndiri supaya semangat x hilang, usaha x terkandas di tgh jalan yg berliku....sedangkan puncak yg nak didaki masih lagi tgi dari genting sempah...damnnnn

so...ape yg menakotkan dalam exam kali ini adalah kalo fail final exam...supplement bukan lg 2 bulan tp 6 bulan....ape lg menakotkan adalah....lepas supplement...da exam n lulus...budak2 supplement akan grad pade tahun akan datang...xkan grad sekali dgn rakan2 seperjuangan...n failure rate MBBS final exam adalah mcm tgi jgk...adalah 10% kot...so dari 250 org amik exam...25 akan terkandas....dan aku xnak jadik org yg terkandas....extend 6 bulan sorg2 duduk kat kolej yg mengjengkelkan....

tp berfikir ttg kegagalan semata2 menyebabkan aku lg down disebabkan mental aku da lemah...aku perlukan something nak stimulate balik mental n fizikal aku supaya mereka x letih....so aku pun cube berfikir macam mane kalo aku termasok dalam 90% tuh...macam mane kalo aku LULUS????

ini adalah cerita aku kalo aku LULUS....so kalo aku lulus....misti aku tpon mak aku smbil jerit...."ORANG DA JADIK DOKTOR!!!"...mase tuh aku rase mahu tercampak hp dari tangan mak aku sebab ikot gembira skali...x gitu???akhirnya impian seorang ibu n seorang bapa untuk melihat at least seorg dr anaknya yg ber8 jadik doktor....then aku ckap kat mak..."jangan lupa ari KHAMIS 11/4/2013...datang awal2 pagi...tgk upacara angkat sumpah...hehe...

"mak...angkat sumpah buat dekat Balai Ungku Aziz,Fakulti Pergigian ok..hehe"

then...ready untuk graduation nite...well, aku rase disebabkan happy da lulus,maybe bley shopping sket utk pakai baju cantek2 kan??x salah kan utk bg hadiah kat diri sndiri??hehe..then mase graduation nite make sure amik gmbar byk2...lg byk dari gmbr time mpis...sebab x tau biler lg nak jumpe semua org...mane tau org yg amik gambar tuh jadik bini ke(hahaha),jadik professor hebat ke,jadik perdana menteri ke...so aku ade evidence aku dulu sekelas kot ngan PM!!...haha...

then bile da setel bab graduation nite...angkat sumpah plak...pakai blazer yg baru siap dry cleaning,then baju putih,brotherhood green tie,seluar slack hitam.....jumpe parent...pelok parent cium parent....misti dorg pun happy...hehe....angkat sumpah n secara rasminya bergelar Dr Mohd Syazwan....

then sambung lg cter sket....disebabkan aku bawah biasiswa kementerian pertahanan...so aku kene melapor diri secepat mungkin...so da setel semua2 tuh...ari ISNIN 15/4/2013 boleh stat melapor diri...then kene interview,kene lari padang kene guling2 ape semua....n sain kontrak sebagai doktor angkatan tentera.....time ney gaji da jalan beb...itu paling penting....fuhhhhh masyukkkkkkkkkk!!!!!!....raya sakan gua tahun ney...gua bajet kalo be4 raya da dpt duit gaji bole lar gua blanje mak bapak gua adik beradik gua baju raya...hehe....owh nway sebab da sign kontrak 10tahun dengan kementerian pertahanan malaysia jadi sy pun upgrade 1 level lg...bergelar Lt Muda(Dr) Mohd Syazwan Bin Abu Bak...

                               
                                            maybe bole jadik camni satu hari nanti??hehe....

setakat itu dahulu cerita aku......semangat lak tetibe kan...jom study rajen2 utk baki hari yg tinggal...n jgn lupa rezeki dtg dari Allah...semoga semua org lulus dgn cemerlang...insyaAllah aku akan tunaikan impian aku n mak n abah jgak....

                                       

salam.....

p/s :tp kalo fail...terus delete post ney..hehehe

No comments:

Post a Comment