Thursday, August 16, 2012

mak bapak kat malaysia...


salam....

tgh mood raye da skang ney tp aku nak melunaskan jugak nafsu menulis aku yg da ditahan2 selame2 ney...LOL...xdela ghupe mcm tuh tp aku da lame nak tulis pasal ney tp x berjaya2...haha....nway aku nak tulis pasal ibu bapak kat malaysia ney...hehe

keratan ahbar ney...

baru2 ney aku terkejot bace paper siang2 tgk dlm metro budak umur 16 thn kot kene bakar....dushhhhh....kene bakar dgn teman lelaki pulak...dusshhhhhh......teman laki baru umur 18thn...okayyy...mak aih 18thn da nak bunuh org.....tp kepentingan nyer....budak 16thn mak bapak benarkan anak keluar naik motor g ikot boyfren.....dgn lambakan kes penculikan gadis2 muda n perogolan n pembunuhan....ade lg mak bapak yg sebegini rupe....

ini mamat yg bajet die ala2 raja manrud nak bakar2 orang....
mohon tlg carik budak ney....sbelum serah kat polis 
kasi patah kaki atau tangan atau kedua-duanya skali....

tp bile aku bace yg seterus nyer.....kate nyer budak tuh mmg da x sekolah dari form 2 lagi....hurmm....kenape x sekolah ek??ade kesempitan wang atau kekangan apekah??pelik......ape2 pun sebenar nyer kite bole melihat benda ney dari byk aspek r...kite perlu simpati tp perlu jgk utk amik pengajaran....yela kite kene tgk r...cane mak bapak bole lepas anak keluar camtuh jer dgn tman lelaki...kalo ikot statement mak bapak die dlm paper.....bukan kuar senyap2 ke ape kan....salah sape?tp kite x tau cter sebenar...ape yg jadik kenape jadik...so...juz amik pengajaran mane yg patot....

then isu yg agak lame...pasal kebenaran bawak hp ke sekolah...dari zaman dlu lg dorg da cube nak bg budak2 bawak hp g skola...tp mak bapa bukan main melarang n membantah lagi...actually ade yg sokong n ade yg x sokong r kan....tp aku pelik....sebenar nyer kalo kite tgk...undang2 yg kerajaan tetapkan biarlah kerajaan yg enforcekan...maksud aku kalo undang2 kerajaan biarkan sajer kerajaan tuh...tp kalo undang2 atau peraturan2 dalam keluarga mak bapak yg perlu berkuasa....
handphone jadik aksesori uniform skola??style...hehe

kalo kerajaan bagi bawak hp ke sekolah skalipun....ape masalah nyer???kalo mak bapak tuh x suke anak die bawak handphone g skola takot men sms jer dlm kelas x pun men game ke...sepatot nyer mak bapak tuh sndiri yg bertegas n melarang anak die bawak hp g skola....sebelum g skola anak2 tuh kat rumah...hp tuh konfem dari rumah...bukan nyer jumpe dlm longkang odw g skola kan...so kalo x nak bg anak bawak hp g skola...kat rumah sebelum g skola tuh suro anak bagi hp kat mak bapak kasi mak bapak pegang...x kesa lar ape method mak bapak nak gune sekalipun tp mak bapak kene r berkuasa dlm hal2 sebegini kan...

dlu2 pas maghrib mak ajar ngaji....huhu...pastu mak pun ajar orang lain ngaji gak...

kebanyakan mak bapak skang ney banyak yg suke melepaskan anak2 ke tgn org lain....bab belajar lepas kat sekolah...anak x pndai salahkan cikgu.....pastu x puas hati ngan skola bese jer...wajib r antar g tuisyen lak...lol....pastu nak anak2 pandai bab agama...hantar skola agama...so senang jer....kire lepas r tuh...biar ustaz2 kat skola agama ajar anak pasal solat pasal mengaji pasal ape semua....even bz skalipun aku rase biar lar ade benda jgk mak bapak ajar kot...
harap2 lar anak2 aku naty baik2 semua....
tp bapak die time kecik2 pun bukan baik sgt...cane??haha

x tau mcm mane kehidupan sepasang ibu bapa...mungkin kehidupan mak bapak ney terlalu bz untuk meluangkan mase dgn anak2 disebabkan bebanan kerja....aku naty kerja doktor pun bz gak....kalo bini doktor jgk same2 busy.....hadooiiii...anak2 naty bibik2 jer jage....so aku pun same jer....tp anak2 mencerminkan ibu bapa die...haish...cane r rupe n perngai anak aku naty....x yah ade anak r camni...naty org ckp...anak sape r ney....hishhhh...

salam.....



No comments:

Post a Comment