Tuesday, March 20, 2012

major posting....major depression...NOPEYET...

bagus btol dorg ney pakai mask kan....paeds oh paeds..hehe

dear my blog@diary

major posting telah bermula 3mgu lepas...aku bermula dgn paeds n aan berakhir ngan posting sebulan kat hospital banting....senior2 ramai kate group ney antara yg untung sebab berakhir ngan posting banting yg agak relax..so ade mase nak revise balik study2 lain mase posting tuh....

nway pengalaman posting paediatrik atau kanak2 kat wad PPUM ney mmg totally lain...kalo dlu kat HTAR....most of pt in da ward ade lar respiratory problem mcm acute bronchiolitis or pneumonia which usually kite observe dalam 3 atau 4 hari n kalo perlu antibiotik bg lar dalam semgu atau 2mgu...n then discharge...tp kat PPUM patient sgt variety...mcm variety show pulak bunyi nyer...sume sakit ade...yg kalo dalam buku tuh kate penyakit yg jarang2 berlaku kat malaysia...dari 1000 kelahiran 1 org dpt...sakit2 tuh lar yg byk dalam wad...haha

so pengalaman berbeza ney ditambah pulak dgn care attachment kat wad paediatrik ney...sorang final year mmg akan jadik cam Houseman....kene tau full history patient tuh n tau progress n management of patient..aku kene admit sbg sorg tipikal lelaki melayu ak mmg pemalas tahap gaban n power ranger...so aku juz tny sket2 cukup r...pastu tahu ape doktor plan sket2 cukup r kot??tapi mmg x cukup...doctor n lecturer expect kite tahu lebey....so hari2 aku berdepan dgn kemarahan lecturer dan juga maybe aku nyer groupmate pun annoyed skali....

sebahagian diri aku nak cari alasan n alasan supaya nak tunjukkan yg lecturer yg salah...bukan aku yg malas...hahaha...tapi aku tahu x selama nyer bole begini.....kalo selama nyer aku malas n terus bg alasan hasrat nak sambung master mmg xkan kesampaian lar kan...so aku akan berubah..insyaAllah sy sdg berubah....cume perubahan perlukan masa...aku amik kate2 Dr Choo mase kene marah aritu...."don't do all this work to satisfied ur lecturer or prof but do it for yourself"...so aku buat utk diri sndiri..aku kene bersabar ngan natijah perubahan tuh...kene marah kene jadik rajin kene x cukup tidor...kene rajin g wad kene rajin study..kene kurangkan aktiviti luar n keluar....

owh 1 lagi....mmg penat...dari pagi smpi tghari ade ward round dgn doctor n lecturer....then ptg maybe ade seminar lecture..malam maybe kene g wad balik utk cover ward atau malam kene blaja utk tutorial esok atau pun ape yg x tau mase kelas pg td...so mmg mase sy sgt limited....mintak maaf kat kawan2 luar kerana undangan x dpt dipenuhi....hasrat hati ingin minum bersama gelak bersama tapi mungkin buku dan pesakit lebey memerlukan sy...haha...

nway....xde sape penah kate jadik doktor senang...x de sape kot penah ckp camtuh...yg orang salu cakap nak jadik doktor susah...tp mungkin kite manusia...lumrah lar...orang kate lagi susah lagi lar kite nak cube....cume biler kite mencuba dalam keputusan yg melibatkan mase depan...kite harus berani berdepan dgn cabaran n pancaroba di depan....dear syazwan plz be strong n plzz for ur future sake jadik lebey rajin...lebih berminat n wateva it takes to make it u a better person....coz one day patient life will be in ur hand n u only has ur brain to save his/her life...so brain dont be a scumbag brain...plz be a nerd n nood n kiasu brain....hokaayyy???

No comments:

Post a Comment