Tuesday, June 21, 2011

dalam hidup ney....

life is not fair...betol ke??

assalamualaikum....

dalam hidup ney.....aku suke gune ayat ney biler berfikir....cam satu soalan....."dalam hidup ney....baca dan sambung ayat ney"....hehe.....tapi betol...biler kite berfikir ttg kehidupan kite akan muhasabah diri....x caye bole try.....mari kite carik contoh sket...


dalam hidup ney
k
ite salu lupe ape yg kite ade dan kite salu x berpuas hati dgn ape yg kite ade....kite salu carik alasan utk meng'aggravate' kan ketidakpuashatian tuh.....contoh dalam diri aku....aku ade laptop sebijik.....aku tgk orang lain laptop lagi mahal bole main game yg power2,bole wat macam2.....tapi aku nyer laptop lemah,bateri da x tahan,main game x mampu,bukak lagu pun ntah pape bunyik yg kuar.....tgk alasan aku bagi.....sedangkan aku x tgk lagi kawan2 aku ramai lagi yg xde laptop...yg terpakse pinjam laptop org nak wat keje,nak cari bahan n so on....aku pulak mengimpikan dan mencari alasan utk cari laptop baru.....sepatot nyer bersyukur dgn ape yg ade n ukur baju di badan sendiri....
tapi mmg kebiasaan manusia x puas hati...cume kene pikir baik2 lar..

dalam hidup ney
kite salu bermain dgn pilihan....dan salu nyer pilihan ney pulak ade yg kurang baik dan satu lagi yg lebey baik....maka terpulang kat kite camne nak wat pilihan...sebab tuh kite dikurniakan akal fikiran....bukan sahaja akal yg dikurniakan tapi juga hawa nafsu...maka 2 elemen ney bergaduh utk convince si empunya diri utk buat pilihan....kalo dibuat atas dasar akal yg waras insyaAllah pilihan tuh akan bawak kite ke jalan yg lurus penuh dgn ketenangan....tapi kalo dibuat atas dasar hawa nafsu yg mengjahanamkan...pilihan tuh akan bawak kite ke lembah kehancuran penuh kegelapan.....
jalan yg lurus salu nyer highway....segalanya Rasulullah SAW dah tinggalkan dgn Al-Quran dan As-sunnah

dalam hidup ney
ada orang yg dilahirkan mmg genius dan ade yg kene berusaha....itu satu bentuk kurniaan Allah yg maha berkuasa kepada hambaNya....kite kene kenal sape yg kite kawan...seorg genius ke atau seorang yg berusaha.....aku kenal kawan aku yg genius....bace buku sket jer tapi pemahaman nyer byk....biler die minat muzik die blajar main instrument kejap jer da pandai...kalo men game,aku maybe aik mase 3 hari nak abeskan 1 game tp die bole abeskan dlm mase setengah hari...so aku tau die mmg genius....dan itu kelebihan die....bagi orang yg berusaha macam aku....siang malam kene study....setiap mase dan setiap ketika....aku kene ulang2 bende yg same utk dpt pemahaman yg hakiki dan memori yg konkrit....sebab tuh kebanyakan ceramah motivasi suro kite mengenal diri....dan aku tmbah sket...kenal kawan2 di sekeliling kite...jgn ekot care belajar seorg genius kalo tau diri kite hanyalah si cerdik yg berusaha....dan semuanya itu adalah kurniaan Allah penuh dgn hikmah dan ujian utk hamba-hambaNya yg beriman....
mmg aku jeles ngan genius...tp kene redha dgn ketentuan ilahi...
dan bersyukur....


p/s : exam tinggal lagi 48 hari...ramai da memulakan anjakan paradigma secara consistent dgn bace past year dan byk melawat patient2.....alhamdulillah....aku sendiri pun kene jugak terus move forward....xde lagi mase berehat mula dari sini....ganbatte sahabat2 sekalian yg akan amik exam naty....

No comments:

Post a Comment