Thursday, October 14, 2010

usrah bersama consultant2 yg hebat....

usrah???gler lar....bia benar aku masuk usrah ney???haha......baik x aku???haha.....gelakkan diri sendiri cepat2....huhu.....actually bukan usrah pun cume lbey kepada perkongsian sajer.....then jumpe dlm 2mgu sekali lar......x kesa lar ngan detail nyer tuh...yg pntg input nyer.....hmmmm


jadik ade 4org yg dtg smalam....yg bg tazkirah tuh name nyer dr zamri....seorang cardiothoracic surgeon n skang ney pun ketua unit kardiothorasik kat ukm....next ade lar dr bashir.....sorg orthopedic surgeon....kat mane x ngat lar....rase nyer dekat hosp selayang....next dr zabidin....sorg psychiatrist yg sentiasa tersenyum jer.....x kire mase....die kat hosp klang ney....n sorg lg pak cik name nyer pak cik yusman....die kawen ngan doktor......kate nyer dlu wartawan tp skang da benti n wat bisnes sendiri.....bagus2...

so ape yg menarik nyer??ade 1 bende yg aku dapat....iaitu.....dalam ape sajer yg kite buat misti kite pikir 3 bende.....1st.....nape nak buat bende tuh.....lbey kurang cam objektif atau matlamat r.....2nd....ape pengisian nyer dlm perkara yg kite buat tuh.....ney maksud nyer ade x kebaikan dlm ape yg kite wat tuh.....n 3rd.....lbey krg cam ape yg kite dpt drp ape yg kite wat tuh lar atau lbey kurang ape yg kite nak dapatkan lepas selesai ape yg kite wat tuh.....dan mengikut doktor2 yg hebat ney....dgn kite berfikir 3 perkara ney....iA kite akan berjaya dlm ape yg kite nak wat tuh....

dari segi pemikiran aku sbg manusia yg naif ney.....ade logik nyer.....mengikut pengalaman aku sendiri lar....aku pun mmg dr kecik target nak jadik doktor.....jadik setiap kali exam mmg aku wat btol2....aku blajar bersungguh2.....cume ade sedikit hanyut mase pom5.....kalo x misti aku da study oversea...haha.....yela.....kalo kite ade matlamat....misti kite akan kejar matlamat tuh smpi dapat......n setakat ney mmg setiap kali aku masuk satu2 perkara mmg aku da ade target....bler aku masuk medic ney pun aku da ade target.....tp kite tgu lar same ade target aku ney smpi ke x....haha....

seterus nyer kitorg smbung sembang ngan consultant2 ney pasal kawen...mmg topik wajib tiap2 mgu ney...cume kali ney berbeza sket soklan nyer....kitorg tny ape cabaran kawen ngan doktor atau bukan doktor.....hurmmmm...interesting kan...sebab sumer doktor2 ney kawen ngan doktor....haha

so secara ringkas nyer.....kalo kawen ngan doktor ney....kite sbg laki....x bley anggap bini tuh mcm isteri2 bekerja yg len atau pun mcm suri rumah tangge lak....nak rumah kemas 24h....nak makanan tersedia on time.....mmg x dpt r doktor tuh ckp........tp kelebihannya ade lar 2 2 selalun yer memahami kesibukan tugas sorg doktor lar....

n kalo pompuan nyer doktor kawen ngan laki yg bukan doktor.......contoh cam kawen ngan cikgu ke...engineer ke....mmg akan len r....sebab kalo mcm si pak cik yusman tuh cter....die terpakse antar bini die g hospital kul 12 tgh malam atau kul 3pg ke...kalo si doktor ney smbg blaja lagi r teruk...mmg beban rumah tangge byk terbeban kat laki lar...so....mmg kene sabar n sabar.....

kesimpulan yg aku wat ialah....dlm rumah tangge ney....kite perlu saling memahami yg kite perlu jage kerukunan rumah tangge....x boleh nak berkira dlm wat kerja rumah tuh....jage anak atau memasak ke....kene turunkan ego terutama lelaki...yg pompuan pulak kene jgn manje sgt....n doktor2 tuh jgk ckp kene didik anak berdikari....sebab anak jugak memainkan peranan dlm menjayakan rumah tangge double doc ney...haha.....hebat kan....

kesimpulan yg doktor tuh buat jgk pada akhir nyer ialah....kite perlu tau ape matlamat kite utk berkahwin...kenape kite pilih si dia....sebab kalo kite x tau kite akan tenggelam dlm masalah2 rumah tangge....dats why ramai yg cerai berai tuh.....da lar tuh...naty aku smbg cter sal cane lak pasal bercintan cintun doktor2 ney...haha


No comments:

Post a Comment