Sunday, January 16, 2011

medicine......banyak nyer......



assalamualaikum......

memandangkan aku sedang posting medicine skang ney...ade baik nyer aku menulis pasal medicine kan.......wad medicine ney mmg sentiasa penuh n sgt2 sesak sgn pesakit2.....x kire wad laki or wad perempuan....aku rase HO yg kat wad ney lar yg paling busy kot.....ramai patient masuk maka byk lar katil yg nak dicover kan.......kesian2....


x kesa lar sebab aku bukan HO lg n aku still medical student.....haha......so....medicine ney satu cabang yg sgt luas.....merangkumi semua aspek n disiplin secare umum r.....maksud nyer die cover laki n perempuan(x macam OnG)....die cover org dewasa sajer(sebab ini bukan paeds??)....medicine jgk cover system cardiovascular(CVS),respiratory,git,cns n byk lg.......make aku rase korg pun da dpat da gambaran nyer kan betape luas nyer bidang ney.......okayh....
be a good doctor......treat patient as human...not things.....
kite smbg lg ek......posting aku ney pulak 2bulan......tp nasib baik lar 2kali.....n ini 1st time aku posting ney make ade org melabelkan group2 kami sbg junior medicine sebab sudah ade group yg 2nd time posting medicine......

orang kate sindrome yg aku lalui ney mmg biasa utk org yg 1st time medicine.....rase byk sgt nak study.....baru nak study CVS terngat x study respi....baru nak bace tang penyakit2 yg common terngat x bace lagi pasal cane nak wat Physical examination(PE).........aduhai....make aku mengalami simptom kemurungan(depression)....tp bukan lar nak bunuh diri okayyy....kemurungan ini membuatkan aku lebey nak belajar lar.......

biler nak belajar kene ade semangat yg kuat atau sekurang2 nya rakan2 lain yg turut belajar(skema sudeyh....)...tp tuh r masalah nyer dlm suasana medic ney.......dlm medic ney ramai yg genius......ramai yg x payah study kat bilik...cukup g kelas sekali sekala...naty malam before exam baru die stay up x tdo nyer....psatu jawab exam....lepas......berlainan pulak ngan org2 cam aku ney yg mmg jenis usaha...bukan genius yg berusaha.....aku hanya org yg berusaha....masuk dlm medic pun bersngkang mate nak bg dpt cemerlang....make dlm medic aku bersngkang mate utk bg lulus sahaja.....lulus jer....bukan nak dpt BAIK ke atau distinction.....

biler nak study......tgk org lain keluar jalan2.....biler baru da kuat sket smgt...da angkat buku2 nak g bilik study....tgk org tgk terbelengkang tido walaupun jam da pukul 12tghari......kuat lg sket smgt smpi jgk ke bilik study......bukak buku kumar n clark bace 1 perenggan terus menguap da.......aduhai.... kumar and clark.....medicine textbook....muke surat seribu lebey... jenuh da bace nyer.........

jadi......di sini sy ingin berpesan kepada diri sy sendiri....bukan orang lain...orang lain bukan urusan sy.......kuatkan semangat....professional exam tgl bpe bulan jer lg.....kalau x dapat B biasiswa kene tarik...mane nak dapat duit bayar yuran??.....ingat kegagalan yg lalu....jgn ulangi peristiwa malang itu...cukup lah hanya sekali...x sanggup da aku nak alaminye skali lg......ingat.....tetapkan niat.....betolkan niat....mahu jadik doktor muslim yg berbakti pada keluarga n agama.....(bukan nak jadik kaya n glamer pakai title DOKTOR).......
kalo nak jadik doktor yer adik di atas ney....kene kuat smgt lar....
ini bukan keje glamer...ini kerja mulia.....

okay....cukup lar tuh... esok da ISNIN@MONDAY......mari berseronok di wad medicine...uwekkkk

No comments:

Post a Comment